WEBSITE en SOCIALE MEDIA versterken elkaar

Als onderneming kies je voor een website en voor een sociaal media kanaal

WEBSITE

Bijna alle ondernemingen zijn ervan overtuigd dat het hebben van een website een must is. Een aantal ondenemingen kiest voor een eigen website en een aantal kiest voor aansluiting op een platform waar ze hun contactgegevens samen met een korte beschrijving kunnen plaatsen.

Iedereen is ervan overtuigd dat de markt zich online positioneert. Klanten zoeken online naar producten/ services en hun leveranciers. Ze kunnen ook zo een marktstudie doen voor het bepalen van beste product/service en leverancier.

Een eigen website maken is een uitdaging. Ze moet aantrekkelijk zijn, maar vooral moet ze op een goed gestructureerde wijze de informatie over de onderneming tonen, zijnde de informatie over het product/service, over de expertise en moet contactname mogelijk maken.

De website moet vindbaar zijn. Mits een goede SEO instelling kunnen zoekers via google of andere zoekmachines de website vinden. Tegelijk moeten alle publicaties en communicatie van de medewerkers verwijzen naar de website.

Erg belangrijk zijn echter ook de sociale media. Via posts en showcases worden de sociale media bezoekers geleid naar de website.

SOCIALE MEDIA

Op zowel het facebook als op linkedin kan de onderneming een bedrijfspagina aanmaken. Een bedrijfspagina is wat betreft content erg vergelijkbaar met een website en kan deze zelfs vervangen.

Toch kiezen we ervoor om beiden te hebben, omdat op de bedrijfspagina acties kunnen genomen worden die bezoekers aantrekken, die expertise van de onderneming voorstellen en die doorverwijzen naar de website.

Via het regelmatig (2 per week)  posten van berichten met nieuws over onderwerpen gelinkt aan de eigen expertise en product/service wordt de aandacht getrokken van prospecten en klanten.

Zo krijgt de onderneming voldoende zichtbaarheid.

Via het analyseren van de reacties op de posts (likes, comments, delen van posts) kunnen beloftevolle prospecten opgespoord worden om ze daarna te contacteren.

Voor welk sociaal media kanaal kiezen?

De meest gebruikte kanalen zijn facebook en linkedin.

Een B2B onderneming kiest voor linkedin, en een B2C onderneming kiest voor facebook.

Via een bedrijfpagina bereik je met je acties rechtstreeks de VOLGERS van de pagina.

Een bezoeker van de bedrijfspagina kan spontaan de bedrijfspagina beginnen volgen en dus sytematisch posts daarvan te zien krijgen. De admin van een berdijfspagina kan ook zijn persoonlijke linkedin connecties uitnodigen om te VOLGEN. Zo kan men het aantal volgers vergroten.

Hoe kan je als B2B jouw potentiële klanten die zelf B2C zijn bereiken en die een bedrijfspagina op facebook hebben?

Alhoewel de B2C een bedrijfspagina hebben op facebook, hebben vele medewerkers en in het bijzonder het management een persoonlijk linkedin profiel. Immers linkedin staat bekend als het professionele netwerk.

Omgekeerd geldt ook dat de medewerkers die geconnecteerd zijn op de linkedin bedrijfsâgina heel dikwijls ook een privé facebook account hebben. Zo zijn ze ook bereikbaar voor de B2C ondernemingen op facebook.

Samengevat: rol van website en sociale media

Ondernemingen kiezen voor een website en voor een sociaal media kanaal en linken deze aan mekaar.

De website levert op een goed gestructureerde manier de info over product/service en over de expertise. Via het voorziene contactformulier kunnen bezoekers in contact komen met de onderneming.

In de sociale media bedrijfspagina worden acties opgezet om bezoekers aan te trekken. Na analyse van de reacties van de bezoekers worden beloftevolle prospecten gevonden.

Jeanne Schreurs

september 2021

jeanne.schreurs@seniorconsultantsvlaanderen.be

Weergaven: 88

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *