Een BUSINESS PLAN opstellen bij Battery Pack Services

Advies bij het opstellen van het financieel- en businessplan ter ondersteuning van een subsidie aanvraag bij OVAM/Bebat

Second life batterijen voor wegsignalisatie

In wegsignalisatie worden momenteel vooral Alkaline batterijen gebruikt. Deze batterijen hebben een levensduur van +-150h (1 maand) en zijn gemaakt voor éénmalig gebruik en moeten dus na gebruik al onmiddellijk gerecycleerd worden.

Er komen  in België jaarlijk tussen 150.000 en 180.000 Alkaline wegwerpbatterijen op de markt, of  een gewicht van 60-72 ton aan batterijen dewelke – na hun eerste gebruik – onmiddellijk in recycling terechtkomen.

Daarnaast is er een groeiende markt voor elektrische fietsen en worden jaarlijks duizenden fietsbatterijen vervangen / vernieuwd.

De fietsbatterijen die in recycling terechtkomen, hebben onvoldoende kwaliteit voor fietstoepassingen, maar hebben nog voldoende capaciteit om ingezet te worden voor andere toepassingen zoals voor wegsignalisatieverlichting.

Binnen de circulaire economie kan men een stap vooruit zetten door gebruikte fietsbatterijen een nieuw leven te geven in wegsignalisatie. OVAM en Bebat lanceerden dan ook een oproep naar circulatie van deze fietsbatterijen en BPS heeft hier met succes op ingespeeld.

De doelstelling van het project is om zoveel mogelijk bruikbare cellen af te splitsen, te recupereren van de gebruikte fietsbatterijen, en deze vervolgens in te zetten in nieuwe toepassingen. Dit nieuw toepassingsgebied werd gezocht en gevonden binnen de wegsignalisatie, met name in de dagslapers, dit zijn de gekende gele knipperlichten bij wegenwerken.

Maar de ambitie reikt verder dan uitsluitend de wegenbouwsector. Eens men binnen deze sector geslaagd is, voelt met zich voldoende gesterkt om ook nieuwe markten én toepassingsgebieden te gaan exploreren, denk hierbij aan second life batterijen voor zaklampen, schrikdraadapparatuur, alarmsystemen, enz. Door het creëren van nieuwe toepasingsgebieden kan men differentiëren en risco’s spreiden zodat men niet volledig afhankelijk is van één type producten en één sector.

SCV-Limburg werd hierbij aangezocht om advies te geven bij het opstellen van het financieel- en businessplan voor de subisidieaanvraag bij OVAM/Bebat. BPS kreeg het maximum aan subisidie toegekend voor hun project en SCV Limburg is trots dat ze ook in dit domein van circulaire economie een bijdage heeft kunnen leveren. Het is nu aan BPS om binnen hun nieuwe firma REACCT verdere technische en organisatorische aspecten van het project te plannen. Ook hier staat SCV Limburg klaar om bijstand te leveren.

Views: 53