HOE als KLEINE ONDERNEMING of ORGANISATIE omgaan met e_MARKETING

A. e-MARKETING

1. Inleiding

Elke onderneming heeft een website. Daarnaast zijn de meeste ondernemingen ook actief op sociale media. Een goed e-marketing plan moet gemaakt worden.

2. Website

Dit is de etalage , je winkel.  Hierin staat alles wat je te bieden hebt, qua diensten, maar ook uitgebreide info en manieren om contact op te nemen.

Een belangrijk kanaal waar je je prospects en belanghebbenden naar toe wil sturen.

De website is het middelpunt van alle mediakanalen

Sociale media, e-books, artikels, blogs,  …. maar ook de traditionele media kranten, TV,  …. maken allen deel uit van, zijn gelinkt aan of verwijzen naar de website.

Hoe bezoekers krijgen?

a. Bezoekers kunnen de website vinden via zoekmachines / google search door zoekwoorden in te geven die door google worden teruggevonden in de website content (organic search).

Om meer bezoekers te krijgen moet je SEO toepassen (search engine optimisation). Dat zorgt namelijk voor het krijgen van hoge posities in de organische zoekresultaten van de zoekmachines en dus meer bezoekers. In de wordpress website kan worden gebruik gemaakt van een  gratis plugin YOAST SEO.  Dit tool begeleidt je door een aantal stappen zowel voor wat betreft de kwaliteit van je content als wat betreft de beschrijving van de content  door de focus keyphrase, de SEO titel en de metabeschrijving. Voor elke pagina krijg je een beoordeling voor beiden: rood, oranje of groen.  Zo kan je bijsturen en verbeteren. Klassiek bereik je oranje voor de beschrijving. Om tot groen te geraken dien je meer advies te volgen vanwege het betalend tool Yoast SEO premium.

b. Goede en geregeld nieuwe content publiceren :jouw expertise, jouw activiteiten, resultaten van opdrachten, referenties, uitspraken van klanten, ….  overtuigen  bezoekers over  jouw expertise en krijgen ze interesse om met jouw onderneming verder af te spreken.

c. Behalve via een google search worden bezoekers ook  op andere wijze geleid naar die content en zo de website bezoeken.  Vooreerst is er de verspreiding van het URL via netwerking, delen van naamkaartjes, vermelding van URL bij het sturen van e-mails, ….

d. Actief verwijzen naar de content op de website via acties op linkedin. Zie verder bij acties op linkedin.

Hoe relatie bouwen met bezoekers en nieuwe klanten creëren? (zie verder marketing FUNNEL)

3. LINKEDin

Linkedin is grootste professionele sociale netwerk en is een krachtig hulpmiddel voor relatiemarketing.

a. LINKEDin persoonlijke account

Toetreden tot linkedin kan door het creëren van een persoonlijke linkedin account (ID en een paswoord).

Actief worden begint  met het sturen van een persoonlijk connectieverzoek naar voor jou interesante profielen aanwezig op LINKEDin.

Dat gebeurt best met een persoonlijke tekst.  Dat geeft een professionele en beleefde uitstraling,  het helpt om jouw verzoek te laten accepteren en het geeft aan waarom je verbinding wil maken. Tenslotte kan het een gesprek op gang brengen

Een andere optie is het volgen van personen waardoor het mogelijk is om  toegang te krijgen tot hun bijdragen.

Op je persoonlijke account horen de volgende professionele gegevens ingebracht te worden:

CV, opleiding, loopbaan overzicht, huidige specialisatie in jouw onderneming. Link naar website van je onderneming.

Doel is het opbouwen en onderhouden van  digitale netwerking met relaties, partners, (potentiële) klanten met kennis en ervaringsuitwisseling als resultaat.

Je wordt actief door waardevolle content te delen, door deel te nemen aan gesprekken waardoor je je positioneert als expert.

b. linkedin bedrijfsaccount

Jouw onderneming kan ook een linkedin bedrijfsaccount hebben.

Bij een zeer kleine onderneming (bevb minder van 5 werknemers) is er twijfel aan het nut van een bedrijfsaccount. Immers een van de grote voordelen is precies het opnemen van je werknemers en hieraan verbonden hun persoonlijke accounts. Tegelijk is het zo dat er voldoende volgers moeten zijn van de ondernemers account. Dus afwegen of een bedrijfsaccount wel zin heeft.

In de bedrijfsaccount  wordt de onderneming voorgesteld.en ook de werknemers via een link met hun persoonlijke linkedin account. Hier worden Contactgegevens van de onderneming en een link met de website van de onderneming weergegeven.  Connecties van de werknemers worden uitgenodigd om Volgers van de bedrijfsaccount te worden.

De admin van de bedrijfssite organiseert acties die info en expertise van de onderneming en haar werknemers pushen naar de volgers.

In eerste instantie wordt door het linkedin algoritme de actie zichtbaar voor een deel van de volgers van de bedrijfssite. Door posten door de medewerkers krijgen ook een aantal van hun volgers de actie in hun tijdlijn te zien.

c. LINKEDin activiteiten

POST:  korte mededeling over een bepaalde content met link naar pagina, blog op website

ARTIKEL: uitdiepen van specifieke content (ook blog op website)

Posts en artikels worden getoond op de tijdslijn van je connecties en volgers en in het netwerk van diegenen die op post reageren

BERICHT: korte mededeling of discussiepunt gericht aan enkelen van je connecties, die daar melding van krijgen. (Zeker ook bericht sturen bij aanvaarden uitnodiging om te connecteren)

Activiteiten op je persoonlijke account

Als werknemer schrijf je een post of een artikel over eigen expertise, over je opdrachten en referenties. Deze worden getoond op de tijdlijn van je connecties en volgers

Actieve deelname door reacties op posts/ artikels die op je TIJDLIJN (home) komen

Activiteiten op bedrijfsaccount

Door admin: posten of artikels schrijven over expertise, relevante content, nieuws over je onderneming. Maar ook posten van kopies van de posts/ artikels die de medewerkers  gepost hebben op hun persoonlijke account

Mogelijke reacties van de medewerkers: Op eigen tijdslijn (home) de posts van netwerk volgen en zich mengen in discussies over relevante kennisgebieden

Reacties op posts/ artikels (door admin geplaatst): like, comment, repost

Sturen van berichten naar connecties en beantwoorden van vragen om te connecteren

d. LINKEDin BEREIK

Linkedin bereik (= aantal impressies) = parameter die aangeeft hoeveel mensen je post daadwerkelijk hebben gezien op hun tijdslijn. Het linkedin algoritme bepaalt het bereik (wie de post kan zien) en de tijd en de duur van verschijnen van posts in de tijdlijn van connesties / volgers, …  Hoe meer reacties op je post komen en hoe hoger de kwaliteit van de gepubliceerde content is, hoe meer tijd lezers blijven bij je post, … heeft tot gevolg dat het algoritme zorgt voor een groter bereik, dus het tonen van die post op meer tijdslijnen en dus meer zichtbaarheid voor je post.

Waar acties? Op bedrijfsaccount of op persoonlijke account?

Bereik van actie op persoonlijke account: je bereikt meer dan 50% van je connecties/ volgers. Bereik van actie op bedrijfsaccount: je bereikt maar gemiddeld 6% van de volgers

Reden: Mensen doen zaken met mensen en bedrijfspagina is niet populair, omdat ze vooral posts plaatsen die overduidelijk gericht zijn op verkoop

Conclusie: Het is interesanter om posts te plaatsen door medewerkers op hun persoonlijke account, vanuit hun relevante expertise en gericht op de relevante doelgroep!

Deze posts worden dan door admin gekopiëerd en geplaatst op bedrijfsaccount.

Gevolg: groter bereik en inclusie van relevante doelgroep

TOCH: bedrijfspagina kan goed samenwerken met persoonlijke profielen van medewerkers. Bedrijfspagina’s kunnen meer van de consultants zelf laten zien. Laat de medewerkers zelf vertellen over hun onderneming, als ambassadeurs. 

Zo bevb dialoog van medewerkers met hun klant/ hun opdrachtgever tonen op de bedrijfspagina

B. E-MARKETING PLAN

DOEL: Winnen van nieuwe klanten/ opdrachten. Daartoe meer gericht werken: Gerichte goede content gericht op relevante doelgroep

Zichtbaarheid en bezoekers zijn belangrijk, maar de bezoekers moeten liefst klanten worden en  opdrachten opleveren

STAPPENPLAN

  1. Content marketing: over welke content categorieën werken?  (lijst van mogelijke categorieën)
  2. Professionaliseren van linkedin
  3. Hoe onze leden met persoonlijk linkedin account betrekken in e-marketing acties?
  4. Marketing funnel : hoe bezoekers bewerken met het doel te laten evolueren naar klant. Welke tools aanschaffen?

1. CONTENT MARKETING

Content strategie bepalen:

Wat is ons doel

a. Meer verkeer naar website trekken

b. Meer merkbekendheid omtrent je organisatie, dienst genereren

c. Meer betrokkenhheid van je volgers door de interactie op je linkedin posts te vergroten

d. Meer opdrachten, leads en klanten aantrekken

e. Het informeren van stakeholders, klanten of samenwerkingspartners

Bepaal doelgroep

a. Welke soorten bedrijven

b. Voor welke diensten

c. Welke personen in die bedrijven: besluitvormers? Relaties?

Welke content?

Uitwerking van mogelijke categorieën van content:

  1. Belangrijke info en ontwikkelingen over de onderneming
  2. Voorstellen nieuwe collega’s
  3. Nieuws / pers berichten
  4. Nieuwe producten of diensten aankondigen
  5. Interview met klanten
  6. Aankondiging en aanwezigheid op beurs, evenement, …
  7. Presentaties die gegeven werden daar medewerkers
  8. Quotes door klanten

2. PROFESSIONALISEREN LINKEDin ACTIES

POSTS:

  1. Gerichte posts maken die gaan over gekozen content categorie en met professionele layout: titel, tekst, foto, video, links, …
  2. Nieuwe ontwikkelingen betreffende layout:
    • Dialoog presentatie medewerker + klant over een opdracht
    • Presentatie als carrousel  (vb:  https://www.linkedin.com/posts/scvlimburg_scv-limburg-activity-7226196834304561152-S4_9?utm_source=share&utm_medium=member_desktop
  3. Link naar relevante eigen webpagina’s

ARTIKELS: Deels op bedrijfspagina en deels op website

3. MEDEWERKERS BETREKKEN IN e-MARKETING ACTIES?

Persoonlijke LINKEDin pagina van medewerkers  verbeteren.

Medewerkers  maken posts/ artikels op hun persoonlijke linkedin pagina.

Medewerkers  moeten input van hun klanten vragen ivm referenties, aanbevelingen, reviews, …

Admin  informeert medewerkers bij nieuwe post op bedrijfspagina

Admin vraagt aan medewerkers om te reageren op post   

Over e-Marketing wordt eenmaal per maand gerapporteerd in de onderneming, zowel over inhoud als over resultaten.

4. MARKETING FUNNEL : hoe bezoekers bewerken met het doel ze te laten evolueren naar klant. Welke tools aanschaffen?

  1. WEBSITE bezoekers identificeren en contacteren

Hoeveel bezoekers en welke pagina’s bezocht werden: In het analytics programma kan dat worden afgelezen

Wie zijn de bezoekers? Deze zijn bekend onder vorm van een IP adres. Een tool kan de naam van de onderneming van sommige bezoekers identificeren.  (bevb gratis tool  Albacross)

Dan de bezoekers identificeren  en CONTACTEREN (e-mail of telefoon).

b. LINKEDin bezoekers identificeren en contacteren

Linkedin bezoekers die een reactie geven op onze posts en die relevant zijn voor ons identificeren (e-mail en gsm).

Nu: identificatie manueel gedaan. Beter: betalend tool “SALES NAVIGATOR” Maar “onbetaalbaar” voor kleine onderneming

c. Acties die identificatie van bezoekers opleveren:

Mogelijke acties op website en/of op linkedin die contactgegevens opleveren:

  1. Weggevers in posts en bereikbaar mits opgeven identiteit
  2. Vragenlijst met mogelijke interessepunten gelinkt aan diensten, bereikbaar mits opgeven identiteit
  3. Blogs bereikbaar mits opgeven identiteit
  4. Nieuwsbrief bereikbaar mits opgeven identiteit

Eens deze contactgegevens beschikbaar kan men starten met het contacteren van deze bezoekers.

Een selectie van onze connecties /volgers  contacteren door hun een bericht te sturen

C. E-MAIL MARKETING

e-Mail marketing heeft aan populariteit gewonnen. Momenteel is er een trend om terug te werken met mails . Dit omdat posts op LINKEDin nogal vluchtig zijn.

Er zijn een aantal mogelijke systemen om gericht op zoek te gaan naar een selectie van mogelijke klanten . Deze systemen leveren de contactgegevens .

Zo kan er bevb gebruik gemaakt worden van TRENDS TOP .

Voor die selectie is het dan mogelijk een bepaalde mailing te richten op een bepaalde doelgroep  die relevant is voor onze diensten.

Er kan een mailing systeem gebruikt worden. Een voorbeeld is het gratis systeem LAPOSTA.

In dat mailing systeem kan men de mailing opvolgen via statistieken waarin duidelijk is wie de e-mail heeft geopend en evt inbegrepen linken (o.a. naar de website), hebben geactiveerd.

Op basis van deze info kan gekozen worden om een aantal van de bereikte personen te contacteren via telefoon.

Weergaven: 17